• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
Smartundervisning

Smartundervisning

bloggen som hjelper deg til å bli en bedre lærer

  • Hjem

Trigg emosjonene og lærelysten med en prediksjon

28. mars 2025 by Vidar Skriv en kommentar

Bilde av Karla Hernandez på Unsplash

«When we try to answer a question before we know how to, we will later remember the answer better, even if our attempt failed».
(Arnold and McDermott, 2013, referert i Ahrens 2022)

Forskning viser at vi blir emosjonelt involvert når vi prøver å gjette eller forutsi noe, og at vi får et tydelig emosjonelt utslag når vi sjekker om prediksjonene våre stemmer (Lang, 2021, s. 38).

Hjernen er også god til å justere, og tilpasse seg. Når vi etter en predikasjon får vite svaret, jobber hjernen med å finne og rette feila vi har gjort. På den måten vil gjetting sette igang en kjede av aktiviteter i hjerna:

predikere -> lete etter svar -> justere

Dette er med på å styrke læringen og langtidshukommelsen knyttet til denne informasjonen.

«Generating a prediction, detecting one´s error, and correcting oneself are the very foundation of effective learning» (Dehaene, 2020, referert i Lang, 2020, s. 25).

Start eller avslutt timen med en predikasjon

For å sette nysgjerrigheten og emosjonene i sving, kan det være lurt å starte eller avslutte timen med en predikasjon. Kanskje kan svaret på predikasjonen finnes i leksene? Da kan elevenes lyst til å finne ut av det drive dem til å jobbe litt ekstra mellom timene.

Still et spørsmål om noe som kommer, og gi elevene mulighet til å gjette hva svaret kan være. Deretter kan elevene få utforske svaret gjennom aktiviteter i timen eller ved å jobbe med leksene til neste time.

Forslag til spørsmål

Her er noen forslag til spørsmål læreren kan stille elevene, hentet fra ulike fag og situasjoner:

  • Gi en kort beskrivelse av en historisk hendelse og be elevene forutsi hva som skjedde videre.
  • Present en enkel vitenskapelig hypotese og be elevene forutsi resultatet av et eksperiment.
  • Gi et matematikkproblem og be elevene forutsi løsningen før de begynner å regne.
  • Les en kort tekst og be elevene forutsi hva som vil skje videre i historien.
  • Vis et kart over et geografisk område og be elevene forutsi hvilke land som har lignende klima eller naturressurser.
  • Vis et kunstverk og be elevene forutsi kunstnerens inspirasjon eller budskap.
  • Diskuter en ny teknologisk oppfinnelse og be elevene forutsi hvordan den kan påvirke fremtiden.
  • Presenter et miljøproblem og be elevene forutsi mulige løsninger eller konsekvenser.
  • Hvordan tror du det vi lærte forrige time, kan hjelpe oss med det vi skal lære i dag (overføring)?

Fordeler

I tillegg til å sette hjernen i modus for å lære, vil gode spørsmål kunne:

  • øke elevenes bevissthet om faget
  • pirre den faglige nysgjerrigheten til elevene
  • stimulere til kreativitet og innovativ tenking
  • gi trening i refleksjon, problemløsing og kritisk tenking

Litteratur

Ahrens, S. (2022). How to take smart notes: One simple technique to boost writing, learning and thinking. Sönke Ahrens.

Lang, J. M. (2021). Small teaching: Everyday lessons from the science of learning. John Wiley & Sons.

Filed Under: Pedagogiske verktøy Tagged With: læringsstrategier, metoder, oppstart, refleksjon

Reader Interactions

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Copyright © 2025 · Hello! Pro 3 on Genesis Framework · WordPress · Logg inn